Gamesoftware brengt VJ’s naar hoger level – masterclass Unreal

Voor extra gelikte VJ shows zijn 3D-visuals een geliefde stijl: beauties and beasts sprookjesbos of spacetrip: alles kan! Voor series, bioscoopfilms en games is de impact van 3D animatie zelfs nog veel groter en deze werelden groeien ook naar elkaar toe. Niet verbazend dat VJ’s nu experimenteren met typische gamesoftware, zoals Unreal. Zo ook onze eigen 3D maverick Henk Nijman aka Shurly. Onlangs deelde hij zijn kennis in een masterclass Unreal voor alle leden van Veejays.com.

Een game engine, wat is dat ? 

Unreal van Epic Games is één van ‘s werelds meestgebruikte zogenaamde game engines. Denk aan: Fortnite, Robo Recall en Battle Breakers, maar ook talloze kleinere indie games. Een game engine is een cloud-based programmeeromgeving waarin je game characters, game werelden en interactieve games kunt ontwerpen en publiceren voor alle belangrijke platforms:

(PC, iOS, Android, Xbox One, PlayStation 4, OSX, en Switch) Unreal Engine 4 is gratis te downloaden, je draagt een deel van je winst af als je product wordt uitgebracht en succesvol is.

Wat kan je er als VJ mee maken?

Henk gebruikt Unreal om de 3D sequenties te componeren voor promotie-teasers, video clips, en de bouwstenen (loops) van zijn live shows.

Waarom een game engine ?

Tot voor kort maakte Henk, net als veel andere VJ’s, zijn 3D videodesigns met programma’s zoals Cinema 4D of 3DS max. Maar hoe groter de schermen en hoe wilder de ideeën, hoe langer deze pakketten nodig hebben om het eindresultaat te berekenen (‘renderen’). Dat kan oplopen tot dagen rekentijd voor maar een paar minuten. Games zijn per definitie fantastisch in realtime visueel geweld. Rennen door een bos met 10.000 bomen? Geen probleem. Gametechnologie maakt in beginsel renderen grotendeels overbodig. Dat bespaart veel tijd en maakt nog geavanceerdere visuals mogelijk.

Tijd voor een demonstratie! 

Tijdens de workshop leidt Henk ons door de zeer uitgebreide interface (fijne optie is de ingebouwde tutorials over elke functie). Hij importeert het liefst de objecten nog wel als 3D models uit Cinema 4D, maar de ‘bekleding’ (textures) komt er in Unreal overheen. Vervormen, dupliceren, groeperen: Unreal. Je kan eindeloos spelen met camerastandpunt(en) en belichting en je hebt de regie over allerlei scenario’s wat er moet gebeuren in de video. Dat gebeurt met een ‘node-based’ systeem; waarmee de logische verbanden en volgorde van gebeurtenissen en effecten worden gedefinieerd. Die gebruik je ook om eindeloos flexibele werelden vorm te geven met simpelere bouwstenen. 

Over bouwstenen gesproken, er is een veelheid aan landschappen, materialen maar ook objecten en motoriek beschikbaar via gratis of betaalde sites waaronder: Unreal Engine Marketplace, Turbosquid, CGTrader en Quixel. Nabewerken gebeurt nog zoals gewoonlijk in After Effects. Tijdens de demonstratie zien we een soort King Kong dreigend door een hellscape stampen, flamingo’s tussen ananassen chillen en vliegen door een wierde wereld met 40.000 fel gekleurde donuts. Best Unreal dus…

Welke engine kies je?

Er zijn voor VJ’s twee belangrijke andere alternatieven: de game-engine Unity en het videoprogramma Notch. Notch is speciaal voor live video producties ontwikkeld en houdt dus rekening met de VJ workflow, maar gaat voor zover wij weten minder ver in de mogelijkheden voor contentcreatie. Voordeel van de game-engines is dat je aanhaakt op de grote rijkdom aan kant-en-klaar materiaal vanuit de gamewereld. Unreal stelt hogere eisen aan je computer en is naar verluid beter in landschappen maken en de kant-en-klaar opties zijn uitgebreider. Unity maakt het je daarentegen makkelijker zelf te programeren en plugins toe te passen. Recent organiseerden we met VJ Fader een meerdaagse masterclass Unity; hij is een goed vertrekpunt als je meer wilt weten over dit pakket.

De toekomst 

Gaming, Cinema en liveshows lopen steeds meer door elkaar en dat geeft opwindende nieuwe mogelijkheden voor interactieve belevingen. Door mee te liften op de enorme gaming industrie, krijgen makers zoals VJ’s toegang tot een grote rijkdom aan libraries met landschappen, characters, ‘textures’ etc etc. Erg spannend is ook: het live aansturen van je visuals alsof je aan het gamen bent: dus geen video’s renderen maar vrij spelen met characters en objecten. Dit geeft potentieel enorm veel meer flexibiliteit. Je kunt op hogere resoluties werken. Mooi recent voorbeeld het dome-project van Childish Gambino. Dit kan zelfs interactief: denk aan het aantrekken van een ‘motion capture’ pak waarmee de DJ , dansers of publiek de visuals direct kunnen aansturen. Ook zijn game-engines nu al bij uitstek geschikt voor het maken van VR en AR ervaringen: op een dag staan we met zijn allen met speciale brillen of lenzen in een half virtuele wereld van een concert of festival te genieten. Over unreal gesproken!

Video: een greep uit Unreal projecten door Henk

Henk Nijman, (artiestennaam Shurly), werkt al jaren als 3D kunstenaar, grafisch ontwerper in bewegend beeld en als VJ. Zijn focus: op abstracte kunst en 3D visuals, liefst voor live concerten, en als het even kan Drum and Bass. Hij werkt onder andere als tour VJ voor Killerhertz, treed op samen met bekende VJ’s als Ank1 en Bikkel, op bijvoorbeeld Strafwerk en Klub Kompass in Gent en is vaste VJ van Korsakov en WTF. Sluit je aan bij zijn bijna dertigduizend Instagramvolgers om zijn werk verder te ontdekken.

Tekst: Florien Kalac / Veejays.com

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone